A 89 lépéses Chen stílusú tai chi chuan (taj ji quan) - lao jia yi lu - forma elsajátítása által fokozódik testtudatosságunk, megtanuljuk a tai chi mozgásrendszer alapjait, testünk stabilabb, izomrendszerünk erősebb, egyben rugalmasabb, elménk csendesebb és fókuszáltabb lesz.  A Chen stílusú tai chi chuan a legősibb stílus ebben a rendszerben. Alapító Mestere: Chen Wangting.  A stílus örklődés útján terjedt és maradt fönn a mai formájában.  (Chen Wangting (1580-1660) tábornok volt a Ming dinasztia uralkodása idején, majd a dinasztia bukását követően visszavonult Henan tartománybeli otthonába. Itt fejlesztette ki a tai chi chuant.)

A forma első és második része száz év folyamatos gyakorlásának és ismétlésének eredménye.  A Chen  tai chi egyesíti  a harcművészetek mozdulatait (kezek, szemek, test, lábmunka) a Yin Dao Shu-val és a Tui Na-t és integrálja a belső és külső erőt, melyben szerepet játszik mind a fizikai edzettség mind az önvédelem, s ezért  igen közkedveltté válik.

Szakmai betekintés:

taichiI. fejezet: A Chen stílusú tai chi chuan tulajdonságai

1, A Yi és a Qi mozgását az agy irányítja (kontrollálja)

A Qi mozgását az agy irányítja (Yi), ami valójában az elme bölcsességét jelenti. Itt a Qi a Nei Qi-t jelenti, nem pedig a levegőt, amit belélegzünk. Hivatkozva a tradicionális kínai gyógyászat elméletére.

Nei Qi már akkor is létezik, amikor az egyén még az anyja méhében van, tehát ezt hívják Yuan Qi-nek, Zheng Qi-nek, Xian Tian (születés előtti qi-nek), stb. Harcművészetekben ezt szokás Zhong Qi-nek, Nei Qi-nek, Nei Jin-nek (általános energiának) nevezni.

A Chen stílusú tai chi chuanban ezt nevezik Zhong Qi-nek, mely a méhből ered és ez az egyén első energiája. Yi az elme, mely a lélekhez tartozik, az ősi időkben Xin-nek hívták, de jelen esetben ez az agy. Ezért a Yi használata a Xin használatát jelenti. A Qi-t a Yi mozgatja / irányítja, ez egyben azt is jelenti hogy a Qi-t a Xin is mozgatja / irányítja. A tai chiban úgy mondjuk, hogy a „Yi és a Xin egyaránt irányítja / vezeti a Qi-t”.

Miután megértjük a Yi és a Qi jelentését, a mozdulatokat már az agy imaginációja alapján hajtjuk végre, azaz használjuk a Yi-t. A mindennapos gyakorlások során megérezhetjük a Qi létezését. A tai chi chuan mozdulatai és mozdulatlansága a test bio-elektronikus feszültségét emeli és csökkenti. Amikor a bio-elektronikus feszültség megnő a testben, a vérkeringés felgyorsul, a vérnyomás megemelkedik, az oxigén gyorsabban cserélődik és megérezzük a Qi-t. Ezt nevezik Nei Qi-nek.

Ezt a Qi-t a Yi irányítja, így azt mondjuk, hogy tai chi gyakorlása közben használd a Yi-t, hogy mozgathasd a Qi-t (használd az elmét, hogy energiát mozgass).

Lélegezz természetesen. A légzés irányítja a nyitás és zárás mozdulatait. Nyitásnál kilégzés, zárásnál belégzés. A légzés a Dan Tian-ben/Tan Tian-ben történik.

A Chen stílusú tai chi chuan alhasi légzést alkalmaz. A mozgások gyorsasága és lassúsága összhangban van a légzéssel. Ekkor a Qi a Dan Tian-be süllyed. Minden mozdulat a Yi-t használja, nem a Li erejét. Először a Yi mozduljon, utána a test. Amikor a Yi megérkezik, a Qi is és a Jing  is megérkezik, a mozdulatok pedig szilárdak és erősek lesznek. Hosszú évek gyakorlása után a Qi egészen a csontokig hatol, ezáltal nagyon magas szintekre lehet eljutni.

A Jing a tai chi gyakorlásával jön létre. A tai chi chuan a Yi-t használja a Qi irányítására, a Qi-t pedig a test irányítására, de nem merev erővel.

A Quan specifikációja azt mondja, „Xin a tábornok, a Qi a katona. Ha a tábornok parancsot ad, azt a katonának követnie kell.”

2, Rugalmas mozgás a test kiterjesztéséhez

A rugalmas mozgás segít kiterjeszteni a testet.

Azaz:

  • A fejet emeld magasba természetesen (told az eget), süllyeszd a qi-t a dan tienbe.
  • Húzd be a mellkast, nyújtsd a hátad (ne dőlj hátra).
  • Lazítsd a vállad, süllyeszd a könyököt, és a vad tigris előjön a dzsungelből.
  • Told a csípőt kifelé ( Ülj a labdán), hajlítsd és mozgasd a térded.

Ez a négy módja annak, hogy kiterjeszd / nyújtsd a testet, a hátat, a karokat és a lábakat. Ha egy izom erőt (li) fejt ki, az izom megnyúlik, majd mikor az erő távozik, az izom visszatér eredeti állapotába, természetes rugalmasságához. A tai chi chuan arra törekszik, hogy növelje / fejlessze az izom rugalmasságát. Hosszú időn keresztül kell gyakorolni a lazítást és a megfeszítést, mely során a test rugalmassága természetes módon erősödik, ezzel párhuzamosan az egészség is javul. Egészség megőrzéséhez a nyújtó mozgások javítják a vérkeringést, a vér oxigén-szállító képességét, csökkenti a vérnyomást, segít elkerülni az érelmeszesedést. A támadás és védekezés képességének kifejlesztése  elérhető az izmok rugalmasságának folyamatos fejlesztésével / gyakorlásával.

Peng Jin a tai chi chuan alapja.  Lü, Ji, An, Cai, Lie, Kao, Zhpu alapkarakterek mindegyikhez szükség van Peng Jin-re.

A tai chi elmélete azt mondja: „soha ne veszítsd el a Peng Jin-t”. Mr. Chan Kuo Wah is ezt mondja: „Nyugodtan mozogj, sietség nélkül; a bőr és az ízületek fokozatosan nyílnak”, ami azt jelenti, hogy mozgás közben nyugodtnak kell maradnod, ne kapkodj. A mozgás megköveteli, hogy könnyed legyél, egyenletesen mozogj, az izmok, a bőr, az ízületek lazák és nyújtottak legyenek.

3, Spirális / körkörös mozgás – fordulj kifelé és befelé

Spirális Jin egy spirális mozgás, mely nem egy sima körben mozog, hanem egy 3 dimenziós spirálban. Ez alapján minden mozdulat a tenyerek kifelé és befelé fordításával kezdődik, folytatják a felső végtagok (csuklók és vállak), majd az alsó végtagok (lábak és bokák), végül a test (derék és a gerinc). Ezt a körkörös mozgást, mely a lábakban gyökerezik, a derék kontrollálja és az ujjakban mutatkozik meg.

A Spirális Jin funkciója, hogy megakadályozzon, vagy közömbösítsen egy felénk ható erőt (külső feszültséget) a körkörösség / forgás segítségével. A tai chi chuan-ban ezt Hua-nak (transzformációnak / átalakulásnak) hívják. Egyidejűleg a Spirális Jin előidézheti az ellenfél egyensúlyvesztését és lehetőségünk lesz rá, hogy csapást mérjünk rá.

A fizikai állóképesség (egészség) szemszögéből a Spirális Jin a test minden részét megmozgatja, jótékony hatással van a belső szervekre, megerősíti azokat. A Spirális Jin alapvetően két részre, a ’befelé spirálra’ és a kifelé spirálra’ bontható.

4, Szilárd / teli és üres mozdulatok, egész test egységbe rendezett

A tai chi chuan minden mozdulata meg kell, hogy különböztesse a telit és az üreset. A teli és az üres váltakozása stabilizál, ugyanakkor nem fáraszt. Ezek a leggazdaságosabb dinamikus mozdulatok. A Tai chi chuan-ban mind a kezekben, mind a lábakban meg kell lennie a telinek és az üresnek. Ez nagyon fontos, hiszen a bal láb és bal kéz együttműködik a jobb lábbal és jobb kézzel. Ez azt jelenti, hogy ha a bal kéz teli, a bal lábnak üresnek kell lennie, és ha a jobb kéz üres, a jobb láb teli. Ezt úgy hívják, ’egységbe rendezni a testet’. Hozzárendezi a belső energiát, ugyanakkor a testet függőlegesen tartja.

Kezdőknek talán több időbe telik, hogy a telit és az üreset megkülönböztessék / szétválasszák egymástól. Érdemes nagy / erős telítettséggel és ürességgel kezdeni és folyamatosan finomítani azt, míg elérjük a legfelső fokát a láthatatlan ürességnek és telítettségnek.

A Chen tai chi chuan több figyelmet szentel a telítettségnek és ürességnek. A Quan elmélete azt mondja: ’Nyitás és zárás telítettséggel és ürességgel maga a Quan’. Használd az elmét, hogy az ürességet és a telítettséget irányítsd, és érd el, hogy az üresség a telítettségben legyen és fordítva.

Az üresség nem egyenlő a ’semmi erővel’, és a teli sem egyenlő a ’teljes erővel’. Mindegy mi történik, lépj könnyedén és gyorsan.

A tai chi chuan körkörös mozdulataiban a körök fele teli, másik felük üres. A teli és az üres alkotnak egy kört. Ez a Yin és Yang váltakozása.

5, A test irányításához használd a derekat; egyesítsd a külsőt és a belsőt.

A tai chi részletezése azt mondja, ’A derék és a gerinc a mozgás kapitánya. Ahogy azok mozognak, a test többi része is úgy mozog.’ Ez azt jelenti, hogy a derék és a gerinc a mozgás központja és tengelye. Mivel a derék és a gerinc a test központjában vannak, természetes a központi tengely funkciójuk. A Spirális Jin körkörös mozdulataival azokat sikeresen tudjuk mozgatni / edzeni a test minden részében. Így elérhetjük azt a szintet, amely egyesíti a külsőt a belsőt.

A testrészek egymást követő mozgása erősíti az ízületeket, megelőzve azok elváltozását. Ezért a tai chi chuan segít megőrizni az egészséget és a fiatalságot. A Spirális Jin a test minden részéből fakad és áthatol az ízületekre és izomzatra is. A folyamatos mozgás kulcsa, hogy a derekat és a gerincet, mint egy motort használjuk.

Azt mondja: „A Quan (ököl, jelen esetben stílus) egyik legfontosabb vonása az előrehaladás és a visszavonulás megszakítás nélkül; a szellem és a qi együtt dolgoznak”. „Kezdők először azt tanulják meg, mikor kell reagálni, mikor kell kivárni, és azután tanulják meg hogyan kezeljenek egy támadást és találjanak lehetőséget a visszatámadásra. Végül, a védekezés és támadás egy gondolkodás nélküli mozdulattá válik.” „Hogy megtanuld a tai chi chuan-t, gondold végig jelentésüket, különben a mozgásod elveszti a jelentéstartalmát, így zavarossá válik. Fordíts figyelmet a mozdulatok kapcsolódására. Ha nem ismered fel a támadást, nem tudsz hatékonyan visszatámadni. Ha a mozdulataink nem egységesek a kezdettől a végéig, az eredeti qi harmóniáját sosem érhetjük el.”  Ezalatt azt kell érteni, hogy a test minden egyes részének együtt kell dolgoznia, és akkor a mozdulatok is eggyé válnak. Hogy ezt elérd, meg kell értened a mozdulatok kezdetét, kapcsolatait, fordulatait és zárásait.

6, Egyenletesen mozogj szünetek / törések nélkül

Az egyenletes mozgás a test egyként mozgásának következő lépése, mely során a belső erő törés nélküli megtartása növeli a mozdulat erejét.

Részletezve, mikor a kezek előre, vagy hátra mozdulnak, hagyj egy kis szünetet a mozdulatban; mikor a lábak előre, vagy hátra mozdulnak, tégy egy kis fordulatot a mozgásba; mikor nyitsz, vagy zársz, fogsz, vagy elengedsz, tartsd észben „fogás az engedés, engedés a fogás”.

Ez a Spirális Jin-nel érhető el. Ha a Jin megtörik, miközben az ütést kivitelezed, tartsd rajta a figyelmedet és folytasd a Jin-t. Amennyiben a figyelem sem folyamatos (amikor elveszted a mozdulatok feletti kontrollt,  a belső és a külső nem egyesül), tartsd a Yi-t és a Jin-t és folytasd.

Azért, hogy így legyen, a Jin-nek szüksége van egy kis szünetre, vagy egy kis fordításra; a mozdulat a Yi-t kell, hogy használja, nem az erőt. A mozdulatok olyanok, mint az áramló víz, a Jin és a Yi megtörése nélkül. A Taiji Quan Zheng Gong Jie könyve szerint:„A tai chi egy kör, akár fel, vagy le, jobbra, vagy balra mozog, a tai chi pedig egy hely / doboz, amit soha nem szabad elhagynod; a körnek van külseje és belseje, a kockának van eleje és hátulja”. A kocka tágul, a kör tömörödik. Ez a kocka és a kör szabálya”. Innen jön a kocka és a kör.

Kezdetekkor minden mozdulatban a Jin körkörösen mozog. Mikor a kung-fud fejlődött és a Jin eléri a csúcsot,  szögleteket fog mutatni a körben, ami azt jelenti, hogy a Jin-t másként látod és készen állsz, hogy használd.

Amikor eléred azt a szintet, ahol a nagy körből kis kör lesz, majd a kis körből mozgásnélküliség, és csak a bőröd duzzadását és összehúzódását használod, vagy egy csont kis elmozdítását, nem kell aggódnod amiatt, hogy a Jin megtörik. Ez azt jelenti, hogy egy magas szintet értél el a szögletek és körök váltogatásában. A lélek és a qi a mozgást követi, ami annyit tesz, hogy az elme mindig a mozgással halad. Ez az „Egyenletesen mozogj szünetek / törések nélkül”.

7, A keménységtől a lágyságig, a lágyságtól a keménységig, majd kombináld azokat

A Quan elmélete azt mondja: „A qi a mellkasban van és elégséges az egész testnek, nagyon lágy és nagyon kemény, hatékonyan hat az egészségre és a személyiségre. Amikor a qi nyugodt, a Yin és a Yang láthatatlanok, mikor a qi mozog, nagyon lágynak tűnik, de nagyon kemény, ha nagyon keménynek tűnik, akkor nagyon lágy. A lágyság és a keménység kombinációja / váltakozása a Yin és a Yang.

Először, mikor testedben még merev Jin van, meg kell próbálnod azt ellágyítani. Ezért próbálj lágyabb lenni és gyakorolj tovább. Általában egy , vagy két évet vesz igénybe, hogy a merevséget felváltsa a lágyság.

Ne használj erőt és lassan mozogj. Ahogy lágyulsz és gyorsul a mozgás, az eredeti merevség elmúlik. Végül semmilyen merevség nem marad. Mikor a mozgást lágyan végezzük, a szív is lágy / laza, az egész test nyugodt. Mindazonáltal ha ez a lágyság csak az elménkben van, nem vezet eredményhez. Ez vezet a rugalmas Peng Jin-től a kiterjesztett testhez.

Miután valaki elérte a lágyságot, s folytatja a gyakorlást, akkor eléri a rugalmas Peng Jin-t, és megtapasztalja az igazi keménységet.

Ha a keménységed már a lágyságból jön, megszerezted a képességet arra, hogy a hirtelen lágyságot és hirtelen keménységet alkalmazd. Ezt a részt úgy hívják ’Lágyságtól a keménységig’. Összhangban a Quan nyitásával és zárásával, váltogasd a lágyságot és a keménységet.

A nyitás és zárás közötti váltás összegyűjti az energiát és a qi-t, már képes vagy lazítani.

Minden mozdulatnak megvan a nyitása és zárása, és minden nyitásnak és zárásnak van egy végpontja. Csak a végpontoknál használjuk a keménységet, a többi mozdulatnál lágyság legyen. Ily módon a mozdulatok a keménység és lágyság kombinációi lesznek. ”Lágynak tűnik, de valójában nagyon kemény; az erő rejtőzködik és láthatatlan. Ez a kung fu legnagyobb jártassága”.

8, Lassútól a gyorsig, gyorstól a lassúig, váltakozás a gyors és lassú között

A Quan elmélete azt mondja: „Légy lassú, hogy senki se tudjon követni; légy gyors, hogy senki se tudjon feltartani”, „Quan előnyben részesíti a lassút a gyorssal szemben, mivel lassúság időt ad neked a gondolkodásra, a mozdulatok finomítására, és arra, hogy legyen időd észrevenni, ha a Jin eléri az ujjaidat, amely a későbbiek során gyorsaságodat egyedülállóvá teszi.

A lassúnak és gyorsnak két jelentése van. Egyik, az idő, mely alatt eljársz egy formagyakorlatot; a másik az egyes mozdulatok ideje. Légy nagyon lassú, mikor a következő mozdulatra váltasz, és fokozatosan gyorsíts. Ütések / támadások alatt kell a leggyorsabbnak lenned, majd újra visszalassulnod.

A lassú és gyors első jelentésére visszatérve, ne gyorsíts már a legelején, lassúság időt ad neked a mozdulatok helyes megtanulására. Azonban ez nem a teljes kontrollálatlan lassúságot jelenti, vagy a merevségig való lelassulást. Csak annyira kell lelassítani, hogy a mozdulatok során az erő és a qi áramolni tudjon.

Körülbelül két-három évet vesz igénybe, hogy a lassúságot gyakoroljuk. Majd növeld a sebességet fokozatosan és csökkentsd a formagyakorlat eljárásának idejét. Mindazonáltal a gyorsaság nem azt jelenti, hogy üresen és rendezetlenül mozogj. Ugyanez idő alatt legyen célod a Jin felerősítése / finomítása.

Végül, mikor a képességeid tovább fejlődtek, a mozdulatok egységessé válnak és a gyorsaság újra lelassul. A mozdulatok kapcsolódási pontjainál felgyorsulhat. Így lassan kezdődik, majd felgyorsul és újra visszalassul. Így működik egy formagyakorlaton belül a lassú és gyors váltakozása.

Ezután lesz lehetőséged arra, hogy „ha ellenfeled mozdulni készül, te már mozdultál”; „mások gyorsan mozognak, te még gyorsabban; mások lassan mozognak, te követed őket”. Ezek jelentik a lassú és gyors váltakozását.